Over ons

We zijn een beweging, gestart door wetenschappers. We zijn vrijwillig, niemand wordt betaald, en we zijn volkomen onafhankelijk. We hebben geen enkele link met een politieke partij. We kunnen er echt voor zorgen dat de kinderen van morgen de natuur van gisteren krijgen. Stem dan ook voor de natuur. Ze mist ons al zo lang.

Kijk hieronder wat onze missie is en wie wij zijn

missie

Wij willen de natuur terugbrengen naar waar ze hoort: in ons hart. En daarmee een belangrijke rol laten spelen bij de verkiezingen in november.

visie

Wij, wetenschappers en creatieven, maken ons zorgen over de staat van de natuur en de biodiversiteit in Nederland. En willen graag onze kennis en kunde inzetten om die noodklok te luiden. Het wordt tijd dat we de natuur weer gaan waarderen en bovenaan zetten, want we kunnen niet zonder natuur!

De ideale gelegenheid daarvoor is de landelijke verkiezingen op 22 november. Uit veel onderzoek blijkt dat natuur- en klimaatbeleid het meest effectief is als de overheid het regelt. Laten we dus op 22 november een zo ‘groen mogelijke regering’ kiezen! Dan hebben we in één keer een enorme stap gemaakt voor de komende -cruciale- jaren. Elk uitstel van maatregelen maakt het later nog lastiger en duurder. Stem NU voor de natuur.

Hoe?

Met de campagne willen we de Nederlandse stemgerechtigden wakker schudden en hen stimuleren om te stemmen op een partij die het meeste oog heeft met de natuur. Op deze website hebben we met behulp van onafhankelijke onderzoekers de politieke partijprogramma’s een Natuurscore gegeven. Zo zie je heel gemakkelijk welke partijen zich het beste inzetten voor de natuur en het klimaat.

Wie?

Wij zijn een groep enthousiastelingen vanuit de wetenschap en creatieve industrie. Ieder doet vrijwillig en op eigen titel mee. Het kernteam bestaat uit:

  • Karel Jan Alsem, Lector marketing aan de Hanzehogeschool Groningen en docent marketing aan de Rijksuniversiteit Groningen. Hij heeft vele boeken over marketing geschreven en heeft zich de laatste jaren toegelegd op de relatie tussen marketing en duurzaamheid.
  • Reint Jan Renes, Lector psychologie van de duurzame stad aan de Hogeschool van Amsterdam. Auteur van vele artikelen over duurzaam gedrag, adviseur van vele commissies en instanties.
  • Bart Joling en Sebastiaan Prenger, van marketingadviesbureau Ten Stripes B-corp.
  • Ian Torenvlied en Kevin Hendrik Ypeij, van Design Agency MerkBrouwers.
  • Sidney Vollmer, freelance copywriter.
  • Nienke Kersten, art director.
  • Wilco van der Laan, natuurfotograaf en fotograaf van ons campagnebeeld: het Oranjetipje.
  • Baudien Bosma, campagnestrateeg, Natuur en Milieu.
  • Jade Kandelaar en Vera Thijssen JNM.


We danken de 13 experts in natuur/milieu/klimaat voor het beoordelen van de partijprogramma’s. Ook danken we diverse personen die ons advies gegeven hebben of een andere bijdrage hebben geleverd: Rafael Redczus (N8W8.nl), Chiel Westra (Enneus.nl), Tom Fischer (Hanzehogeschool Groningen), Annemarie Litjens (Meute), Tom Alsem, en Ruben Smit (natuurfilmer). 

Wie?

Dus?

Als we kijken naar de scores van partijen op ‘natuur/milieu/klimaat’ scoren de volgende partijen een voldoende:

A. Erg goed: Partij voor de Dieren
B. Goed: GroenLinks/PvdA, Volt, ChristenUnie, D66
C. Voldoende: SP

Met de aantekening dat de A en B partijen elkaar in scores weinig ontlopen (5,69 tot 5,13). Er zijn eigenlijk 5 heel groene partijen. Alle andere partijen geven dus vooral prioriteit aan andere zaken.